Změny IMES
(mimo mzdy)- verze 2016
Předkládáme Vám novou programovou verzi podnikového informačního systému IMES, která přináší řadu nových funkčností, optimalizací původních a samozřejmě i opravy chybných stavů. Ve verzi je připravena návaznost na legislativu platnou od ledna 2016. Z důležitých legislativních změn vybíráme např.:
·
Podpora
Kontrolního hlášení DPH
· Automatické doplnění nových účtů (2016) do předkontací modulů majetku, zásob, NV a zvířat
·
Změny legislativy
ve mzdách (viz. samostatný dokument)
Kromě běžného vývoje ve vazbě na legislativu a požadavky uživatelů (či dealerů) jsme se důsledně zabývali stabilitou IMESu. Kromě opravy nahlášených chybových stavů jsme doplnili v tomto směru dvě úlohy. Po haváriích (výpadek sítě nebo IMESu) už nedojde ke ztrátě rozpořízených dokladů - po opakovaném vstupu do IMESu Vám program rozpořízený doklad nabídne k pokračování v práci. Neméně důležitou novinkou stability IMESu je i programová podpora v řešení neočekávaných chybových stavů.
· Kontrola a případné úpravy změn účtového rozvrhu - viz dále bod. 4
· Kontrolní hlášení
· Pro potřeby kontrolního hlášení je třeba upravit nastavení parametru „6.4. VS shoda s fa“ v C0300 popř. v C0302. Uživatelé, kteří zapisují fa vystavené odběratelem (masna, mlékárna ..) musí mít pro tyto doklady samostatnou číselnou řadu a u ní v C0302 hodnotu 0 (VS jiný než č.fa), v ostatních případech musí být hodnota 2 tj. shoda VS s fa – vysvětlení důvodu viz. dále bod Kontrolní hlášení
· Pokladna
· Doporučujeme zvážit a případně upravit zastavování na šablonách paragonů pro daňové doklady na sloupcích VS, partner a DIČ (ve vazbě na KH – paragony nad 10000,- Kč)
· Vzhledem k programové povinnosti vyplnění partnera (bez ohledu na částce) v daňových paragonech běžného daňového dokladu a přenesené daňové povinnosti doporučujeme:
· zvážit zastavování na partnerovi – vyplnění partnera, DIC a VS je nutné pro paragony nad 10000,- (KH)
· doplnit do vybraných šablon hodnotu skupinového partnera
· Pro uživatele, které nevyužívají vzorové struktury č. dokladu v některých modulech (např. v KF z důvodu velkého počtu číselných řad) je možno naplnit u těchto řad nový sloupec Maska v číselníku C0301 Číselné řady dokladů – viz. podrobný popis i s příklady dále v bodu 11.
· V souvislosti s rozšířením hlaviček pořizovacích formulářů modulů KF, zásob, operativy majetku doporučujeme upravit šířku sloupců gridových řádků (reinstalace automaticky nemění, šířku sloupců v řádku lze upravit myší jejich rozšířením a upravený stav uložit funkcí na pravé tlačítko Nastavení gridové tabulky/Uložit změny zobrazení v tabulce)
· Možnost nastavit práva na číselníky (čtení a editace) - implicitně nastavena práva na všechny číselníky
· Možnost samostatně nastavit práva na ceník (oddělení od položek) – rozlišení na čtení a editace (nově modul 06). Implicitně se nastavují práva stejně jako dříve - kdo má práva na položky má i na ceník)
· Změna implicitní velikosti pořizovacího okna z 800 x 600 na 1024 x 700 (šířka x výška) – v návaznosti na tuto změnu se postupně upravují pořizovací formuláře (zatím je upravená jen hlavička dokladů v modulech KF, ZV, MA, OB). Výše uvedená hodnota se doplní jen, pokud je původní hodnota nižší, vyšší hodnoty zůstávají.
· Do hlavičky fa a stálých plateb doplněn nový sloupec Doklad KH – doklad pro kontrolní hlášení, který se vyplňuji za určitých podmínek (viz. dále bod Hlavička dokladů)
· Do C0300 Skupiny dokladů modulu KF, vystavené fa nastavena hodnota 2 do parametru „6.4. VS shodný s fa“ a to za podmínky, že se v datech 01.2015-12.2015 (podmínka je z důvodu, že instalace verze může časově zasahovat ještě do pořízení fa r. 2015). Konečné nastavení parametru se bude řešit v průběhu ledna.
· Pokladna - úprava šablon paragonů
- zrušeno skrýt u sloupce partner, DIČ a VS (u paragonů s druhem platby O platby mimo úhrad Fa)
- v příjmové pokladně nastaveno automatické doplňování č. dokladu do variabilního symbolu (doklad do kontrolního hlášení nad 10000 Kč)
· Zákonem č. 360/2014Sb. byla s účinností od 1.1.2016 zavedena do zákona o dani z přidané hodnoty povinnost plátců DPH podávat kontrolní hlášení (dále jen „KH“).
· Právnické osoby budou podávat každý měsíc (pouze elektronicky) – první kontrolní hlášení do 25.2.2016.
·
V IS IMES je tvorbu a odeslání
elektronického souboru xml KH pomocí daňového portálu připravená, na
uživatelích zůstává jen správné vyplnění daňových dokladů (především nad
10 000 Kč) – tj. :
·
U přijatých daňových dokladů uvádět správně DIČ
a číslo dokladu dodavatele. Číslo daňového dokladu u daňových dokladů na vstupu
se vyplňuje takto (stejně tak je přebíráno do KH):
a. Ve
faktuře - do var.symbolu (VS), pokud jsou v něm písmena tak do nového
sloupce Doklad KH.
b. V pokladně, obecném účtování a BV
(výdajové doklady) – do variabilního symbolu
· U vystavených daňových dokladů se číslo dokladu do KH přebírá takto:
a. U faktur a stálých plateb v KF
1. Ze sloupce „číslo faktury/dokladu“ – jen pokud je v hodnotě parametru v C0300, popř. C0302 nastavena shodnost VS s č. fa (ve sloupci 6.4. VS shodný s fa
2. Přednostně z nového sloupce Doklad KH (pokud je hodnota vyplněna), jinak z VS
b.
U
pokladních dokladů, BV a obecného účtování (výdajové doklady) se č. daňového
dokladu do kontrolního hlášení přebírá takto:
- z var. symbolu – uživatel vyplňuje v případě, pokud je daňový doklad zapisován z jinak vystaveného daňového dokladu (ručně nebo na jiném programu). U paragonů písmena v čísle dokladu IMES nepředpokládáme. Vyplněný var.symbol se do kontrolního hlášení přebírá přednostně před číslem daňového dokladu.
- Z č. daňového dokladu – nově složená hodnota (č. pokladního dokladu + 3 poslední pozice č. paragonu tj. 13 pozic). Tato hodnota se zobrazuje nově na paragonech a stvrzenkách tištěných z pokladny.
·
Sestavy
s vazbou na kontrolní hlášení budou doplněny během ledna 2016.
·
Podrobný popis kontrolního hlášení v IMESu
v menu Dokumentace/DPH/5. Kontrolní hlášení.
· Z novely vyhlášky č. 250/2015 Sb. pro účtování podnikatelů dále vyplývá:
· Mimořádné náklady a výnosy (účty 58x. 68x) se ruší, dále se rozlišují pouze provozní a finanční náklady a výnosy.
· Původní náplň účtů 58x se ruší a účty 58x budou v r. 2016 nově využívány pro zachycení změn zásob vlastní výroby a aktivace majetku (nahradí dosavadní účty 61x a 62x) – viz § 22 vyhlášky.
Původní účet do r. 2015 |
Nový účet od r. 2016 |
Název účtu |
611 |
581 |
Změna stavu nedokončené výroby |
612 |
582 |
Změna stavu polotovarů |
613 |
583 |
Změna stavu výrobků |
614 |
584 |
Změna stavu zvířat |
621 |
585 |
Aktivace materiálu a zboží |
622 |
586 |
Aktivace vnitropodnikových služeb |
623 |
587 |
Aktivace dlouhodobého nehmotného majetku |
624 |
588 |
Aktivace dlouhodobého hmotného majetku |
· Zrušenou náplň účtů 58x (manka a škody …) jsme se rozhodli konvertovat takto: 581xxx->568990, 582xxx->549990, 584xxx->574990, 588xxx->568990. Výše uvedené zrušení účtů 58x pro r. 2016 provede program automaticky (bez zásahu uživatelské obsluhy). Konverze provedena vzdáleným přístupem od nás i v programové verzi r. 2015
·
Změna přiřazení nových účtů je připravena
uživatelsky s podrobným návodem. Provedení
samozřejmě nabízíme formou dodavatelské služby (2-3fa hodiny). Při uživatelském
provedení doporučujeme pečlivě pročíst podrobný postup (v samostatném
dokumentu!) a před provedením i po provedení změn provést řádnou kontrolu –
kontrolní sestavy!! Kontroly jsou opět popsány v podrobném popisu.
Nejdůležitější je provést změnu v době jistoty, že se nebudou pořizovat
doklady r. 2015 !!!
· Změny účtů se týkají účtování operací v modulech, u kterých jsou přiřazovány účty automaticky (dle nastavení v číselnících) – jde o zásoby, majetek, NV a zvířata.
· Nové SU naleznete i v původní programové verzi IMES ve sloupci Můstek v účtovém rozvrhu - C0100) – doplnění vzdáleným přístupem od nás i v programové verzi r. 2015. AU zůstal původní, upraven byl jen SU podle výše uvedené tabulky.
· Pro účel transformace SU v číselnících zajišťujících přiřazení účtů (C0121 a C0131) i pro zařazení do účtového rozvrhu jsou ve výše uvedených agendách připraveny úlohy (v menu příslušných modulů Údržba/Uživatelské úlohy/xx.Změna účtů ve vazbě na legislativu 2016, kde xx je označení modulu).
Na uživatelích je:
- zkontrolovat automaticky doplněné nové účty v účtovém rozvrhu (c0100) ve sloupci „Můstek“
- spustit úpravu číselníků C0121 a C0131 v příslušném modulu v čase, kdy je to potřebné (informace viz. výše)
· Popis pro obsluhu naleznete zde.
· Změny výpočtu výsledků na konci sestavy Obratová předvaha budou doplněny průběžně v r. 2016
· Podpora změn účtů v rozborech - informace leden 2016
· Doplněna práva na číselníky - implicitně nastavena práva na všechny číselníky (možnost nastavit právo na čtení a editaci)
· Práva na modul položky nově rozdělena – na práva na položky a práva na ceník (moduly 05 a 06). Reinstalace defaultně nastavuje práva na ceník stejná jako na položky
· Změna implicitní velikosti pořizovacího okna z 800 x 600 na 1024 x 700 (šířka x výška) – v návaznosti na to úprava hlaviček pořizovacích formulářů (KF,OB,ZA,MA,ZV) a karta položky, ostatní formuláře budou upraveny v další verzi
· Možnost nastavit kompresi tabulek – Uživatelské úlohy/Server a databáze/ Nastavení Compress tabulek
- Nastavuje automatickou kompresi tabulek na úrovni SQL serveru.
- Na začátku zjišťuje jestli edice serveru podporuje a jestli již není nastavena
· Výsledkem komprese je menší databáze o cca ½ a - rychlejší diskový přístup k datům
· Omezení - umi jen edice Enterprise, Datacenter a Developer pro 2008,2008R2,2012,2014
· Změněn formát Backup instalační databáze. Nyní je backup s compressed (úspora času při kopírování na servery a rychlejší obnova instalační databáze u zákazníků).
· Pokud je v sestavě www stránka nebo email funguje proklik
· Sestavy - výpočty v rtm jsou v čitelné formě DFM souborů delphi/lze zeditovat a hledat.
· možnost uživatelského označování dokladů a řádků číselníků
· uživatelské označování dokladů/řádek – jen v první úrovni prohlížečů tlačítko pro uživatelské označování dokladů /řádek.
Pod pravým tlačítkem možnost navolit libovolnou barvu, zavolat číselník BarvaStyl. Defaultně se označuje výchozí barva.
· V prohlížečích a číselníkách nové Fulltextové vyhledávání, Ctrl+F.
· Interaktivní vyhledávání dle řetězce ve všech sloupcích a řádcích
· Výsledky se zobrazují automaticky dle zapsané podmínky
- více slov oddělené mezerou - v přehledu označí vyhledávaný řetězec
Příklady:
· odvod jednatel - hledá odvod nebo jednatel (operátor nebo)
· pokud se má hledat řetězec obsahující mezeru musí být zapsáno v uvozovkách např. “sleva na osobu“
· pokud hledat řetězec a současně druhý řetězec (AND) tak použít např. odvod +jednatel
· Vyloučení řetězce. Použiji –odvod a filtr vyloučí řádky s tímto řetězcem
· Vyhledání řetězce s libovolným znakem. Když použiji m_síční tak místo ě bude hledat jakýkoliv znak, případně %XXXX nebo %XXXX%
· Exporty do XLSX z prohlížečů a číselníků – nižší spotřebu paměti
· Nová verze exportu do Excelu (formulář v2)
- Výhodnější grafika, ale slučování některých buňek - jak uživatelsky sloučení eliminovat
- Pro rozdělení sloučených buněk stačí v Excelu označit všechny buňky CTRL+A a v menu na kartě domů zvolit na tlačítku „sloučit a zarovnat na střed“ volbu oddělit buňky a jednotlivé sloupce si roztáhnout podle potřeby.
· Slučování je možno vypnout rovnou při exportu do Excelu, ale mohou se některé sloupce rozházet více, než když je slučování zapnuté:
- Zvolíme tisk, zaškrtnout tisk do souboru. Typ nastavit XLS, zaškrtnout advanced option a z menu vybrat volbu Merge Adjacent Cells a odškrtnout (nebude se slučovat). Případně je možno na uživatelské sestavě nastavit přímo na úpravě sestavy
· Pro potřeby kontrolního hlášení je hlavním identifikátorem partnera jeho DIČ. Již rok funguje v IS IMES kontrola na databázi DIČ finančních úřadů – kontrola existence DIČ, stažení registrovaných bankovních účtů a kontrola na db nespolehlivých plátců.
· Tyto kontroly, by měly pomoci zajistit, že pořízené DIČ je správné. Správnosti údajů o obchodních partnerech pomáhá i důsledné pořízení nových obchodních partnerů přes šablonu ARES.
·
Do nové verze IS IMES jsme doplnili několik
kontrolních mechanizmů, které zajistí vysokou pravděpodobnost správnosti údajů
o obchodním partnerovi. Např. kontrolní sestavy, které tyto partnery vypisují.
Pro kontrolní hlášení doporučujeme projít sestavu 02 – Chybná DIČ. Ostatní sestavy a mechanismy není nutno
řešit ihned, ale průběžně.
· V partnerech je možno prověřit všechny partnery s IC v databázi ARES. Provádí se označením partnerů v prohlížeči modulu partneři a zvolením menu na pravé tlačítko Hromadné doplnění údajů z ARES. Volba prověřuje službou ARES jednoho partnera po druhém. Nově jsme přidali možnost jen kontroly na existenci bez přepisování hodnotových údajů.
· Ministerstvo financí omezuje možnost přístupu k www službě na tyto počty dotazů:
· max 1000 dotazů v době od 8:00 hod. do 18:00 hod.,
· max 5000 dotazů v době od 18:00 hod. do 8:00 hod. rána následujícího dne
· Toto pravidlo je třeba respektovat (při nerespektování může dojít k blokaci služby na IP adresu) a větší počty partnerů kontrolovat po částech např. přes noc.
· Úloha doplnění údajů z ARES – zkontroluje údaje s databází ARES dle IČa a změní případné rozdíly.
· Výsledky je možno zkontrolovat přes sloupec AREKONTROLA v prohlížeči partnerů a filtru
· Hodnota ARESKONTROLE nabývá hodnot:
· Nekontrolováno
· Zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES
· Zkontrolováno a partner odpovídá databázi ARES
· Zkontrolováno – IČ existuje, ale neaktualizovány údaje (kromě DIČ)
· Nově je možnost automatické kontroly v hlavičce fa. Je to z důvodu, že kontrolovat údaje všech partnerů najednou je problémem. A takto bude program postupně upozorňovat na chybné partnery a obsluha opraví průběžně.
· Nastavení C0300 případně C0302 parametr 13.b ARES kontrola v číselníku C0300 (hodnota 2 – Ano, 0 – Ne) - defaultně nastaveno kontrolovat jen v modulu KF přijaté fa
· Kontrola je jednorázová tj. program provedenou kontrolu zaznamenává do číselníků partnerů do sloupce „ARES kontrola“ takto:
· V případě nenalezení IČ v ARES se zobrazí upozorňující hláška. Při pořízení hlavičky fa se kontrolují na ARES jen partneři, kteří mají ve sloupci „ARES kontrola“ hodnotu 0.
· IČ existuje - hodnota 3 - je v Aresu a DIČ se shoduje nebo je aktualizováno (jen DIČ)
· IČ neexistuje – hláška: IČ není v registru ARES, zapsán kód 1 - zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES, po odkliknutí hlášky se pokračuje v pořízení
· Při pořízení partnera doplněna upozorňující hláška na duplicitu DIČ a IČ
- upozorňující hláška se zobrazuje jen v případě, že shodné IČ nebo DIČ je nalezeno u záznamu s rozdílným číslem partnera, při nalezení shody na záznamu se stejným číslem partnera se považuje zápis za pořízení další provozovny, a proto se upozorňující hláška nezobrazuje)
· Do partnerů doplněno menu na pravé tlačítko – Kontrola na ARES bez doplnění údajů mimo DIČ – spuštěná kontrola v ARES dané IČ nalezne nebo nenalezne a na základě těchto skutečností nastaví k partnerovi parametr ARESKONTROLA:
- 3 - zkontrolováno – IČ existuje, ale neaktualizovány údaje (kromě DIČ), tzn., že se aktualizovalo pouze DIČ, ale záznamy o adrese se k partnerovi nepromítly nebo
- 1- zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES
· Skupina sestav Kontrolní
03 - Chybná IČ
- vypíše chybu, že IČ není
nalezeno v registru ARES
- vypíše upozornění, když IČ neodpovídá
DIČ (nemusí být chyba)
02 – Chybná DIČ
- vypíše chybu, že DIČ
nenalezeno v registru FÚ
- vypíše upozornění, že DIČ
u partnera se zemí CZ nezačíná CZ
05 – Duplicity
-
vypíše duplicitu v DIČ
-
vypíše duplicitu v IČ
-
vypíše duplicitu v názvu partnera
· Vlastní slučování se provádí v modulu Partneři na prohlížeči a to jednotlivě po párech duplicitních partnerů s tímto postupem:
- Při sloučení duplicitních partnerů se do filtru sloupce Partner zadají oba partneři s oddělovacím znakem středník à vyberou se 2 partneři, které budeme slučovat
- Myší se postavíme na partnera „nechtěného“ a spustíme menu Sloučení partnerů (kláves F7)
- Zobrazí se formulář pro editaci partnera aktivního (na kterého budeme převádět)
- Číslo partnera „nechtěné“ se přepíše č. partnera, kterého chcete nechat v adresáři jako aktivního a to ve všech datech napříč celým IMESEM (tj. i v saldokontě)
- Řádka s partnerem nechtěným se v adresáři partnerů (C0204 a dalších navázaných číselnících – viz. záložky formuláře partnera) vymaže
- Jelikož proces sloučení je uživatelsky nevratný, je třeba postupovat obezřetně a zadání si kontrolovat
-
slučování může provádět jen obsluha
s plným přístupem do systému, pro ostatní uživatele není úloha funkční!
· Volný text – k partnerovi lze zadat poznámku do údaje Volný text – údaj nově zobrazen na hlavní záložce (bílé okno na konci formuláře) a i v záložce Adresy – hodnotu lze editovat jak na hlavní záložce, tak v záložce Adresy
· Nová funkce na pravé tlačítko Mapa – zobrazuje mapy s označením sídla partnera dle zadané adresy v číselníku partnerů, možná volba druhu map pře ikonku Mapy, možnost tisku trasy – ze sídla uživatele (adresa z licence) do sídla zvoleného partnera
· Nové hodnoty v oddíle Dodavatel a Odběratel
- Dodavatel: měna
- Odběratel: měna
- Zadává se hodnota měny, kterou lze nabízet od partnera do hlavičky dokladu (šablona hlavičky dokladu – u údaje Měna nastaven způsob doplnění 2)
· Nový sloupec a v oddíle Odběratel: Kasa - zvýhodněná cena (2) (KARTASLEVA): Ano – kód 2 - zvýhodněná cena kategorie 02 i bez slevové karty /Ne – kód 0 - bez slevové karty běžná cena
·
Systémově je nastavena obnova do 4 hodin po
rozpořízení dokladu. Pokud obsluha vstoupí do IMESu po více než 4 hodinách,
rozpořízený dokladů se k pokraÚdaj, který říká, jak dlouho má nechat program
v pracovních tabulkách rozpořízený doklad po výpadku je INTERVALOBNOVY
v tabulce C09501I. Implicitně nastaveno 240 - údaj je v minutách (4 hodiny).
·
Počítá se nejvyšší čas v údajích vytvořeno,
změněno v WT20KFh, WT20KFR, WT10URT, WT42PRP nebo v tabulce
T09OBNOVA, do které se zapíše datum při vstupu do imesu nebo době nečinnosti
uživatele (zivespojeni).
· Nově IS IMES umí zachraňovat data, kdy uživatel přijde o spojení se serverem nebo nějak jinak neukončí rozpořízený doklad. Pokud neočekávaně uživatel vypadne z rozpořízeného dokladu (například při chybě nebo výpadku sítě), tak po novém přihlášení do modulu ve kterém došlo k výpadku, program otestuje jestli nezůstal rozpořízený doklad. V případě, že rozpořízený doklad existuje, zobrazí se následující dotaz
Ano - program uživatele přepne do editace rozpořízeného dokladu a uživatel pokračuje
Ne - program rozpořízený doklad vymaže
· Rozpořízený doklad se nabídne jen uživateli, který doklad pořizoval před výpadkem
· Doklad uložený v režimu obnovy dat zapsán do tabulky T20log s kódem Akce=OBN (stejná tabulka jako pro záznam vymazaných dokladů – kód Akce=V)
· Dříve byla jen hláška Access violation …. a tlačítko OK. O chybách jsme se jako výrobci programu velmi často nedozvídali, nebo z nich nebylo patrné, proč vznikly (nedali se znovu navodit) a proto se nemohly řešit
· Nově jsou v celém IS IMES 2 typy chybových hlášek pro neočekávané chyby.
1. Standardní hláška pro neočekávanou chybu IMES
2. Hláška chyby mimo IMES (její zobrazení na základě typu chyby EFCreateError – operační systém zakázal vytvořit soubor – špatná cesta, soubor REANDONLY)
Pokud neočekávaný
chybový stav při Vaší práci v IMESu nastane, zobrazí se rámeček
s upozorněním a několika tlačítky. Prosíme o odmáčknutí volby odeslat.
Každou došlou chybou se zabýváme a řešíme ji.
Popis výše
uvedených formulářů
· Číslo identifikace chyby – pod tímto číslem nalezneme u nás v emailu text
· Odeslat
– (defaultně nastaven kurzor). Z důvodů řešení problémů - prosíme o
odesílání chyb přes toto tlačítko. Odesílá email na adresu imeschyba@softok.cz.
Ve zprávě je příloha s
obrázkem aktuální obrazovky, dále je tam
příloha se zip souborem, ve kterém je popis, jak a chyba stala. Dále jsou tam
podrobné infomace o edici Windows, aktivních knihovnách a posloupnost
aktivních formulářů.
· Vzdálená pomoc – Zavolá se TeamViewer.
· Detail – Vypíše se na obrazovku co se bude odesílat mailem o aktuální chybě.
· Ukončit IMES – program se pokusí natvrdo ukončit sám sebe. To se hodí v případě, kdy se volá chyba pořád do kola a nejde se dané chyby zbavit. Nahrazuje spuštění správce úloh na ukončení IMESu.
· Nová funkčnost využitelná při oběhu a schvalování objednávek a faktur
http://www.softok.cz/help/podklad/Work_flow201408141036/Work_flow201408141036.htm
· V této verzi umožňujeme automatické nastavení číselných řad nového roku i u nevzorově nastavených uživatelských čísel dokladů a to prostřednictvím uživatelské náplně nového sloupce Maska v číselníku C0301
· Nový parametr Maska - využití pro založení číselné řady na nový rok, při otevření prvního období nového roku. Dle sloupce maska se zakládá nové číslo aktuální, minimální a maximální.
· Dříve se automaticky měnila hodnota roku, která byla standardně na 5. a 6. pozici zleva – při jiném nastavení se číslování neměnilo a muselo se nastavit ručně
· nově je možno pomocí masky konstanty měnit na jakémkoli místě dokladu
· maska čísla může obsahovat:
·
číselnou
konstantu (např. 2600)
·
rok RRRR
- při tvorbě čísla se vymění hodnoty RRRR za celé označení roku – např.
2016
RR -
při tvorbě čísla se vymění hodnoty RR za poslední 2 místa roku – např. 16
·
C
až CCCCCCCCCC - vlastní číselná řada
- u minčísla a aktčísla se mění na nulu a poslední C na 1
- u maxčísla na devítky
· reinstalací se maska nedoplní – tzn., pokud není maska naplněna obsluhou ručně, tak zůstává dosavadní stav – doplnění dle masky je funkční jen když je maska naplněna
· je možno kombinovat řady s maskou a bez masky
Příklady možnosti práce s maskou
Řada |
Nový
rok |
Maska |
MINCISLO |
MAXCISLO |
2117 |
2016 |
2117RRCCCC |
2117160001 |
2117169999 |
2120 |
2016 |
17RRRRCCCC |
1720160001 |
1720169999 |
2012 |
2016 |
CCCCCCCCCC |
0000000001 |
9999999999 |
2060 |
2016 |
RR2016CCCC |
1620160001 |
1620169999 |
· Nově do práv zařazen modul 06 – Ceník (dosud pouze modul Položky a ceník – 05) – reinstalace k modulu 06 překopíruje práva dle nastavení modulu 05
· Na nastavení práv modulu 06 nyní reaguje pouze samostatný Ceník přes nabídku Operace (záložka Ceník je stále napojena na práva modulu 05 – bude řešit a další verze)
· Nová pravidla pro zobrazování sloupců v záložce Ceník - prvotně dle nastavené šablony gridu (C05011G), která je načítána ze šablony ceníku z inspektora údaje – Šablona gridu, při nevyplnění šablony gridu je ponechán stávající stav - dle nastavení skrýt Ano/Ne v šabloně ceníku
· Doplněná šablona gridu ceníku se zobrazí na liště nad záložkou Ceník a tato hodnota je již platná pro všechny zápisy (řádky) v ceníku, její editace (oprava) se opět promítne do pořízení pro všechny zápisy
· Šablona gridu ceníku v záložce Ceník ignoruje nastavení hodnot:
- Šablona - hodnota vždy zobrazená
-
Skupina skladu, Položka a Název položky –
hodnoty vždy nezobrazené
· nové uspořádání údajů z důvodu rozšíření formuláře – důvodem je implicitní zvětšení pořizovacího okna (dříve 800 x 600 – nově 1024 x 700 - šířka x výška), odstranění zkratek názvů sloupců a doplnění názvů. V souvislosti s úpravou změněn font na Arial 11.
· Nový údaj – Doklad KH (PARTNERPORCISLO) – vyplnění hodnoty čísla dokladu partnera pro kontrolní hlášení v případě, že se údaj neshoduje s variabilním symbolem
- Způsob doplnění – 0 – bez doplnění, 2 – z variabilního symbolu
- Reinstalace – ve všech modulech skrýt – mimo KF – neskrýt, nezastavovat a způsob doplnění 0
· Měna – rozšířen způsob doplnění – 2 – od partnera z C0204, jinak ze šablony, vystavené doklady od partnera z údaje Odběratel – měna a u došlých dokladů z údaje Dodavatel – měna
· Datum změny (DATOPER) – nový způsob kontroly dle nastavení parametru u SD (V0302) Období/Datum změny – hodnota 8 – datum změny musí být rovno nebo větší než datum zápisu v hlavičce dokladu – využití v modulu Objednávky, kde se datum změny využívá jako datum dodání
· Způsob úhrady – nový kód 3 – od zdrojového dokladu, partnera, šablony – využití pro interaktivní generování dokladu KF a DL z OB – na došlé OB je zvolen způsob úhrady, který se přenese do interaktivně generovaného dokladu KF – vystavená fa nebo Za – dodací list (není funkční v dávkovém generování)
·
Stálé platby (SD s druhem dokladu = 1 a 91)
např. leasing
– vyplnění údaje Částka vč. DPH
(CASTKAPOZAST), kde se
udává celková částka vč.DPH za celý daňový doklad (součet všech splátek) –
uvedená hodnota testována na limit běžného daňového dokladu, který ovlivňuje
vstup do kontrolního hlášení DPH do příslušné věty – sumárně nebo jednotlivě
dle čísla dokladu
- Vyplnění hodnoty před
generováním splátek ovlivní výši poslední splátky, která je vždy vypočtená, a
v ní se dorovná částka, aby uvedená hodnota Celkem vč. DPH v hlavičce
byla sumou všech splátek
· Kontrola na povinné vyplnění údaje partner u dokladů daňových s hodnotou Doklad DPH 0,F,G,H,I (běžný daňový doklad a přenesená daňová povinnost)
· Výchozí prohlížeč modulu saldokonto – 1 úroveň hodnoty zůstatku – z druhé úrovně se nově nezapočítává hodnota obratu neúčetního zápisu 3 (stejně jako zápis 4) a tím nevstupuje ani do vyčíslení zůstatku (jsou započítávány jen účetní zápisy)
· Skupina sestav 8UUNP – ve všech sestavách rozšířen filtr o možnost načítání dat i z archivu
· Lze zobrazit QR kód s možností platby přes mobilní aplikace
· Nutno mít nastaven IBAN u vlastního účtu na který se platí
· Nastavení C0300 případně C0302 parametr 13.b ARES kontrola v číselníku C0300 (hodnota 2 – Ano, 0 – Ne) - defaultně nastaveno kontrolovat jen v modulu KF přijaté fa
· Kontrola je jednorázová tj. program provedenou kontrolu zaznamenává do číselníků partnerů do sloupce „ARES kontrola“ takto:
· V případě nenalezení IČ v ARES se zobrazí upozorňující hláška. Při pořízení hlavičky fa se kontrolují na ARES jen partneři, kteří mají ve sloupci „ARES kontrola“ hodnotu 0.
· IČ existuje - hodnota 3 - je v Aresu a DIČ se shoduje nebo je aktualizováno (jen DIČ)
· IČ neexistuje – hláška: IČ není v registru ARES, zapsán kód 1 - zkontrolováno, ale IČ neexistuje v databázi ARES, po odkliknutí hlášky se pokračuje v pořízení
· Nové menu na pravé tlačítko k vyplnění hodnoty Odpočet (odečítaná částka zálohy) – přesouvá se hodnota úhrady a to u to v rámci daného VS nebo na všech řádcích záloh
- Odečet všech uhrazených
záloh daného VS
- Odečet všech uhrazených
záloh
· Pořízení je kombinace dokladu stálé platby a zálohy - na základě přidělení nového druhu dokladu 71 – Záloha – stálá platba nedaňová, 91 – Záloha – stálá platba daňová.
Doklady pořizované na nových SD:
Skupina dokladu |
Druh dokladu |
250S - Přij. zálohy - stálé platby |
71 |
25ZV - Přij. zálohy daňové - stálé platby |
91 |
28ZS - Vyst.záloha - stálá platba |
71 |
28ZV - Vyst.zálohy daňové - stálé platby |
91 |
- Pod jedním dokladem vzniká rozpis stálých záloh dle zvoleného počtu splátek – (pořízení dokladu shodné s pořízením stálých plateb, ale účtování nastaveno dle režimu nedaňových nebo daňových záloh)
· zápisy do salda - druh zápisu 3 – neúčetní předpis zálohy a 2 – účetní zápis daně, dle splatností se nabízejí do zúčtovacích fa k odečtu a u došlých záloh i do PP
· V modulu KF – ruční pořízení hlavičky dokladu i řádek dokladu (demo – vzorová šablona 840)
· V modulu KF - pořízení hlavičky a generováním řádek z přijatých objednávek (šablona 841)
· V modulu OB – menu na pravé tlačítko - Nový doklad / Nový doklad odvozený - proforma faktura – viz.popis Objednávky)
· V modulu KF – Operace / Hromadné generování (GDHMFA ) – vytváří se proforma z vybraných přijatých objednávek hromadně
· Generování řádek na základě nastavení kódu v šabloně hlavičky – inspektor – údaj generování řádek – kód 51– Nabízení prodejů z přijatých objednávek (generování GOBFV1, nelze použít interaktivní generování – generování řádek – kód 56 - GDHMFI – zde pouze generování vystavené fa z OB)
· Kód generování používán jak ke vzniku vystavené fa tak k vytvoření vystavené proforma – rozhoduje o tom druh dokladu u vytvářeného dokladu – u proproforma – druh dokladu 6,
· Do T20KFV vzniká nová vazba Z763 (u vystavené fa vazba G763)
· do tvorby proformy se nabízejí pouze přijaté objednávky, ze kterých nebyla vytvořena vystavená fa nebo DL (neexistuje vazba G763 – interaktivní vystavení fa z objednávky + interaktivní vystavení DL z objednávky v modulu Za, G1M - dávkové vystavení fa – GDHMFA a G1MI – interaktivní vystavení fa GDHMFI – generování řádek 56) a dále nebyla vytvořena proforma (neexistuje vazba Z763, která vzniká z interaktivního pořízení – GOBFV1 i z hromadného pořízení - GDHMFA)
· není podporováno postupné vykrývání (prováděn test pouze na existenci vazby bez ohledu na množství a počet řádků)
· vystavení proformy neblokuje editaci přijaté objednávky jako je tomu u vystavené fa
· u proformy (dle druhu dokladu 6) vznikají dva základní kódy Dokladu DPH dle zadaného partnera odběratele a to:
· R – proforma - základ s 0 % DPH - pro odběratele s typem plátce v C0204 - U - vývoz do EU plátci a Z - vývoz mimo unii
· P – proforma – základ navýšen o konkrétní % DPH - pro odběratele tuzemsko a vývoz do unie neplátci – odběratel s typem plátce v C0204 rozdílným od U a Z
· generování řádek doplňuje nový typ DPH a to na základě přiřazeného kódu Doklad DPH (P nebo R) a dle C0726 - odvozené typy DPH
· pro správné doplnění typu DPH dokladu proforma (91115 – 15%, 91121 – 21%, 91110 – 10%, 98000 – 0%) je nutné mít toto nastavení číselníků (reinstalace doplňuje neexistující řádky dle dema):
· C0725 – povolen typ DPH 98000 pro doklad DPH R (v C0724 je prvotně přiřazen pro doklad DPH P)
· C0726 – převod původního typu daně na nový typ DPH proformy pro doklad DPH P a pro R – vzorové nastavení demo, které je možno rozšířit dle potřeb uživatele:
Doklad DPH |
Původní Typ |
Nový typ |
|
P – proforma s %DPH |
01110 |
91110 |
|
P – proforma s %DPH |
01115 |
91115 |
|
P – proforma s %DPH |
01121 |
91121 |
|
P – proforma s %DPH |
02000 |
98000 |
|
P – proforma s %DPH |
09100 |
98000 |
|
P – proforma s %DPH |
30115 |
91115 |
|
P – proforma s %DPH |
30121 |
91121 |
|
R – proforma s 0%DPH |
32000 |
98000 |
|
R – proforma s 0%DPH |
38000 |
98000 |
|
R – proforma s 0%DPH |
01115 |
98000 |
|
R – proforma s 0%DPH |
01121 |
98000 |
|
R – proforma s 0%DPH |
03000 |
98000 |
|
R – proforma s 0%DPH |
03100 |
98000 |
|
· generují se hlavičky dokladu i řádky dokladu z přijatých objednávek (demo, KF, šablona hlavičky 841)
· Pořízení s použitím hromadného generování GDHMFA – uživatelské nastavení v šabloně hlavičky KF inspektor Hromadné generování – zadán kód GDHMFA – nabízení dokladů z modulů Za, ME, MH, OB, MA, ZV - generováním opět vzniká vystavená fa nebo proforma dle druhu dokladu výsledného dokladu vzniká shodná vazba Z763 do T20KFV jako u interaktivního generování (u vystavené fa vazba G1M). Nabízení přijatých objednávek a pravidla tvorby hlaviček (dokladu DPH P nebo R) a řádků shodné s interaktivním generováním
- Pořízení bylo funkční již na stávajících verzí – v nové verzi pouze změny v automatickém přiřazení nového údaje – doklad DPH R a automatické doplnění typu DPH
1. přiřazení dokladu DPH a to hodnoty P nebo R dle pořízeného partnera
2. přiřazení typu DPH na základě přiřazené hodnoty dokladu DPH a na základě nastavení v C0726 – převod původního typu DPH od položky na nový typ DPH pro proforma fakturu
·
· Jde o tzv. přepravu nebezpečných věcí, kterou upravuje "Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR)"
· Při převozu musí mít dopravce kromě jiného přepravní doklad - např. Nákladní list, CMR atd, kde má být uveden:
Název nebezpečných věci, Kód UN, Počet kusů-obalů, množství, bezpečnostní třída a obalová skupina
· Kód UN je přiřazen k položce
· Nová sestava
- sestavu
2D/14b - Přepravní list ADR
· Hromadné změny – základní nástroj pro kontrolu hledisek a jejich opravy
· Odepisování TZ nehmotného majetku – nový způsob 9 reflektující specifika tohoto druhu majetku
· Nově možnost doplňování historie odpisů
- karty, prohlížeče, sestavy – editací číselníku T60OPDISYPH, případně importem dávky 9920
· Změny
o Slučování majetku omezeno pouze na neodepisovaný majetek (využití hlavně pro pozemky)
o Rozdělení majetku
o Vyřazení s vrácením na 022
o Neúčetní rozdělení
· Integrace standardního prohlížeče z jiných modulů. To má za následek:
o Sjednocení filtrování
o Zrušení univerzálního filtru
o Uchování historie použitých filtrů v rámci 1 relace a během práce s jedním rozborem
o Multitřídění
o Zarovnání sloupců
o Export a interpretace čísel (Ctrl+V vs. Export přes menu)
o Sjednocení zpracování
· Kontingenční tabulka
o Stejná funkčnost jakou disponují kontingenční tabulky v Excelu
o Možnost exportu dat ve tvaru připravené kontingenční tabulky
· Komunikace IMES vs. formuláře XLS
o Publikace dat ze zpracovaného rozboru v prostředí připraveného formuláře Excelu se zachováním všech vlastností připraveného formuláře (formáty, vzorce, uzamčení buněk,…)
o Možnost zpracování až 6 XLS souborů a neomezeného počtu listů v nich najednou
o Využití:
§ Zpracování pokročilých kalkulací (např. kalkulace vody)
§ Zpracování složitějších rozborů tam kde je potřeba integrovat data z různých systémů
o Bližší podrobnosti v případě zájmu rádi poskytneme na vyžádání
· Nově lze uživatelsky ovlivnit vzhled formuláře – šířku a názvy sloupců – nastavení v C0850 – skupina údajů Formulář – šířka sloupců a Formulář – název sloupců
· Jedná se o údaje Položka/EAN, Název položky, Množství, Cena/MJ, %slevy a %DPH
· Reinstalace údaje v číselníku C0850 ponechává prázdné, při nenalezení vyplněné hodnoty je název a šířka sloupce zobrazen dle implicitního nastavení, což je dosavadní stav
· Nově lze uživatelsky ovlivnit počet zobrazovaných desetinných míst – nastavení v C0850 – skupina údajů Desetinná místa – Množství, Cena1, Cena2, Sleva
· Všechny tyto údaje mají max. počet 4 desetinná místa, nastavení zobrazení nezabrání pořízení jiných počet míst – do max. 4, které se uloží, ale nezobrazí
· Reinstalace nastavuje hodnoty Množství, Cena1, Cena2 na 2 desetinná místa a Sleva na 0 desetinných míst – dle původního implicitního nastavení
· Nové klávesové zkratky k funkcím – Změna množství = F5, Kombinovaná platba = F2
· Nová možnost nastavení editace a zastavování na údajích – Množství a Sleva – nastavení v C0853 (neplatí pro řádek slevy v % - pro tento řádek je zastavování a editace %slevy nastavována v číselníku C0476 – slevové kupóny
· Nová možnost pořízení prodeje s dopořízením %slevy (není nyní k dispozici tisk paragonu)
· Skupina parametrů – Desetinná místa - určuje zobrazení počtu desetinných míst – dříve natvrdo 2 deset.místa, i když se fyzicky ukládal jiný počet míst (max. 4)
Množství (MNOZDES)
Cena1 (CENADES) -
Cena2 (CENA2DES)
Sleva (SLEVADES)
· Reinstalace nastaví původní stav – hodnotu 2 mimo %slevy hodnotu 0
· U všech sloupců je možné nastavení 0 až 4 deset. místa
·
· Skupina parametrů – Formulář – šířka sloupců – nově lze nastavit šířku sloupců v rámci zvoleného editoru
Množství (MNOZSIRKASL)
Cena1 (CENASIRKASL)
Cena2 (CENA2SIRKASL)
Položka (POLOZEANSIRKASL) – jedná se o údaj položka nebo čárový kód (EAN), v editoru nastaveno jedno nebo druhé (nelze součastně)
Název (NAZEVSIRKASL)
Sleva (SLEVASIRKASL)
DPH (DPHSIRKASL)
· Reinstalace nechává sloupce nevyplněné, při nevyplnění je šířka sloupce nastavena na základní hodnotu, která byla v programu přidělena „natvrdo“ (stav před změnou – možností nastavení)
Skupina parametrů – Formulář – název sloupců – nově lze nastavit název sloupců v rámci zvoleného editoru
Množství (MNOZNAZ)
Cena1 (CENANAZ)
Cena2 (CENA2NAZ)
Položka (POLOZEANNAZ) – jedná se o údaj položka nebo čárový kód (EAN), v editoru nastaveno jedno nebo druhé (nelze součastně)
Název (NAZEVNAZ)
Sleva (SLEVANAZ)
DPH (DPHNAZ)
· Reinstalace nechává sloupce nevyplněné, při nevyplnění je název sloupce nastavena na základní hodnotu, která byla v programu přidělena „natvrdo“ (stav před změnou – možností nastavení)
· Nová skupina parametrů 4b – Množství – nově umožněno nastavit zastavování a editace údaje Množství (dříve změna implicitního množství 1 jen přes vyvolaný editor nebo klávesy + a -)
Editace (AMNOZ)
Zastavování (ZMNOZ)
· Nová skupina parametrů 4c – Sleva% - umožněno nastavit zastavování a editace údaje (mimo řádky kupón slevy – zde parametry editace a zastavování v C0476 – Aslevprproc – editace a Zslevprproc – zastavení)
· Editace (ASLEVA)
· Zastavování (ZSLEVA)
· Opravena funkce – Kopie řádku – nebylo funkční
· Nová funkce na pravé tlačítko Nový doklad / Nový doklad odvozený - proforma faktura - při označení 1 nebo více přijatých objednávek se shodným partnerem v prohlížeči a zvolení funkce - program přepíná do modulu KF a zobrazuje pořizovací formulář s předvyplněnou šablonou vystavení proforma, kterou načítá ze šablony hlavičky objednávky – inspektor – Nový doklad odvozený – šablona / Proformafa
- následné pořízení hlavičky probíhá shodně jako pořízení v modulu KF s tím rozdílem, že do hlavičky je předvyplněný partner z OB a zobrazený filtr pro výběr OB má
předvyplněné hodnoty – Partner a Doklad, do Dokladu se dosadí čísla označených OB z prohlížeče, vygenerují se řádky dokladu a doklad se uloží, program vrací uživatele do modulu OB
- podrobný popis generování řádek a jeho pravidla popsán v kapitole Kniha faktur – interaktivní generování proformy (GOBFV1)
· Období – nově možnost nastavit nový způsob doplnění období a to ze systémového datumu (MM.RRRR) na základě způsobu doplnění v šabloně hodnoty 1 (0 – běžné doplnění od řady z C0301)
· Aktualizace Disponibilního stavu (T70STAVY) – opraveny chybové stavy spojené s výmazem došlé faktury ( i jednotlivých řádek) s generováním ihned do Za a tvorbou řádek generováním z OB – nedošlo k aktualizaci T70stavy a následné ruční vykrytí objednávky způsobilo minusový stav v disponibilním stavu
Pořízení vystavené objednávky (hromadně i jednotlivě) přes formulář vystavených objednávek – formulář rozšířen o nové údaje, funkce na pravé tlačítko a nové oddíly Ceník (C05005) a Položky partnera (C05042) – viz. podrobně dokumentace
· Filtr – nové údaje:
· Počet dní – výdej2 – zadává se počet dní, za které má program zjistit výdeje dané položky – výslednou hodnotu pak ukládá do nového údaje Množsví výdejů – za interval 2
· Skupina položky 1 až 3
· Zrušeno – Množství disp. stavu, Položka partnera, Přijaté objednávky – SD a řada
· Potvrzení filtru – nově se testuji vyplněné hodnoty filtru položka, typ položky, skupina položky, skupina 1 až 3, partner, sortiment - v případě, že není ani jedna hodnota vyplněna, zobrazuje se upozorňující dotaz – Výběr může být časově náročný, ve filtru jste nezadali žádné omezení. Chcete pokračovat? V případě pokračování je nutné se přesunout na Ano, při Ne je výběr přerušen
· Nové údaje ve formuláři:
- Množství objednat návrh
- Množství výdejů - za interval 1 (původně bylo jen Množství prodejů)
- Množství výdejů – za interval 2
- Množství přijatých poptávek
- Množství vystavených poptávek
- Počet výdejů – za interval 2
- Množství v přij.i vyst. obj.,poptáv.,jiných výdejích je 0 – zatrhávátko (hodnota Ano/Ne) – Ano v případě nulové hodnoty ve všech těchto sloupcích: Množství přijatých poptávek, Množství vystavených poptávek, Množství objednávek přijatých, - Množství objednávek vystavených, Množství výdejů za interval 1, Množství výdejů za interval 2
- Zkratka MJ
- Dostupnost
- Skupina 1, 2 a 3
· Nové naplnění hodnoty – Měna – přednostně se doplní měna od doplněného partnera z C0204, DZ nebo hlavičky, při doplnění cizí měny se pak doplní kurz z kurzovního lístku
· Editace údaje Partner a podpartner – na změnu nově reagují údaje Cena/MJ nákupní, název partnera, měna
· Nové funkce na pravé tlačítko
- Objednat návrh – způsoby naplnění kopírují možnosti sloupce Objednat
- Objednat/objednat návrh (do údaje objednat se přesouvá hodnota z údaje Objednat návrh, ale před vlastním přesunem ještě dotaz zda opravdu přesunout)
- Objednat/ disponibilní stav – optimum2 - výpočet hodnoty= (disponibilní stav – optimum2)* (-1) - přebírají se jen kladné hodnoty, výpočet optimum2= množství výdejů za interval2 děleno dny výdeje2 krát dny výdeje 1 zaokrouhleno na celé číslo nahoru
- Objednáno dle partnerů F10 – zobrazení formuláře, ve kterém je z hromadné objednávky za partnera vysčítána hodnota objednaného zboží, a z číselníku parterů se k danému partnerovi zobrazuje Volný text – poznámka a adresa internetových stránek
- Tisk – na funkci tisk je napojena sestava, která za partnera vytiskne položkově objednávku s označením položky, názvu položky, položky partnera, množství, cenu jednotkovou a cenu celkem – součtový řádek za partnera se součtem ceny celkem do hlavičky k partnerovi se tiskne volný text z C0204. Sestava je určena k tisku před vytvořením řádek objednávky, slouží ke kontrole a lze tak předcházet chybovým stavům, které se zjistily až po vytištění uložených objednávek, a ty se musely následně opravovat
· Doklad objednávky bez vytvořených řádek lze uložit, následně provést kontrolu vytištěné sestavy, následné opravy provést znovu do formuláře přes editaci uloženého dokladu bez řádek a z opraveného formuláře dát generovat řádky a uložit objednávky
· ikonka Vyhledávání přes filtr – zobrazí se filtr – hodnoty položka a název položky – vždy řetězec – zadání filtru zablokuje pohyb kurzoru pouze po řádkách filtru odpovídajícím
· Pohyb a nastavení kurzoru mezi 3 oddíly formuláře – pomocí klávesových zkratek nebo funkcí na pravé tlačítko v oddíle řádek objednávek Přesun na/ řádky, ceník, partneři:
- Ctrl+ Up (šipka nahoru) – nastavení kurzoru do oddílu řádek položek objednávek
- Ctrl+Left (levá šipka) – nastavení kurzoru do oddílu Ceník
- Ctrl +Right (pravá šipka) – nastavení kurzoru do oddílu Partneři
· Nové oddíly – Ceník (hodnoty z C05005) a Položky partnera (hodnoty C05042) - vždy se zobrazují hodnoty k položce v první úrovni
Ceník:
· K dané položce se zobrazují hodnoty ceníku (číselník C05005) – stejný princip jako v modulu Položky a ceník záložka Ceník
· Zobrazené hodnoty určuje šablona gridu ceníku, která se prvotně načítá ze šablony hlavičky vystavené objednávky – inspektor - Šablona gridů formulářů/Ceník, šablonu gridu je možné změnit na novou v údaji Šablona, který se zobrazuje nad názvy sloupců (je zde výběr ze šablon ceníku – grid)
· Možná editace a dopořízení nových hodnot do ceníku – probíhají standardní kontroly na duplicitu řádku
· Pořízení nové řádky – přes ikonku Nová řádka – i když se kurzor nenachází v oddíle Ceník, zvolená funkce založí novou řádku a kurzor je přesunut na první údaj
· Prvotní naplnění údaje šablona řádku – ze šablony hlavičky vystavené objednávky – inspektor - Šablony řádků/Ceník, možná editace na jinou hodnotu
· Šablona gridu ceníku a šablona řádky ceníku je načítána ze šablony objednávky pouze při spuštění modulu OB, v případě opravy údajů na šabloně hlavičky objednávky je nutné modul uzavřít a znovu spustit, aby byla změna promítnuta
· Nové údaje – Cena výchozí pro přepočet jiné ceny (CENAVYCHOZI) – zatrhávátko Ano/Ne a Procento pro přepočet z ceny výchozí (PROCPREPOCET) – zadání hodnoty procenta
· Využití – označení ceny (např. nákupní) - zatrhávátkem, z které se provede výpočet nové ceny (např.prodejní) navýšením o zadané procento
· V ceníku se založí nový řádek pro novou cenu (i oprava již stávající ceny za MJ na uloženém řádku), v údaji %Přepočet se zadá hodnota procenta a výpočet se spustí malým tlačítkem, které se objevuje v údaji %Přepočet nebo se může využít klávesy F4 – program provede výpočet z označené výchozí ceny a hodnotu dosadí do údaje Cena/MJ se zaokrouhlením na požadovaný počet míst dle nastavení v C05542 u skupiny položky – parametr Ceník C05005/ZaokPC (C05005ZAOKPC)
· Opravená nákupní cena v ceníku nebo nová nákupní cena lze do formuláře vystavených objednávek k dané položce promítnout přes ikonku Nákupní cena
· Možno nastavení práv na modul Ceník (číslo modulu 06) – bez práva (nelze číst ani editovat – záložka ceník se nezobrazuje), jen číst (bez editace – řádky v záložce ceník jsou šedivé), číst i editovat
Položky partnera:
· Zobrazení číselníku C05042 – položky partnera (odpovídá záložce Partneři v modulu Položky a ceník)
· možná editace a dopořízení nových hodnot do číselníku
· zobrazení sloupců a zastavování řídí šablona, která se načítá ze šablony gridu řádku OB (inspektor – název údaje Šablona C05042), je to hodnota šablony číselníku C05042, při nevyplnění v šabloně se načítá šablona výchozí označená u číselníku, při vyplnění má přednost hodnota ze šablony
· prvotně načtená šablona má aut. zakryté údaje Skupina skladu a Položka, v případě změny šablony editací pod formulářem již program zobrazuje sloupce přesně dle šablony
· nastavení šablony probíhá v číselníku C05042, při opravě šablony je nutné spustit znovu modul Objednávky, aby byly změny načteny
Nové možnosti tvorby generování řádek z hromadného formuláře:
· Nově se řádky hromadného formuláře přesunuté (vygenerované) do řádku dokladu z formuláře (T60VYSTOBJED) nemažou, takže je možné znovu nabídnout původní formulář a generování řádek opakovat nebo jen dogenerovat nové řádky – k tomu slouží nové funkce – ikonky na prostřední liště:
- Vytvořit nové řádky (původní nemazat) – všechny řádky z formuláře s vyplněnou hodnotou Objednat se vygenerují do řádek a připojí se k již existujícím
- Vytvořit řádky přepisem původních - všechny řádky z formuláře s vyplněnou hodnotou Objednat se vygenerují do řádek a již existující řádky se vymažou
Vytvořené záznamy v hromadném formuláři (T60VYSTOBJED) zůstávají uloženy s pořadovým číslem (PORCISLO), které bylo prvotně přiděleno hromadnému dokladu, z kterého pak na základě uložení objednávek vznikly další doklady dle partnerů a měny (tyto nové čísla se zpětně k daným řádkům do formuláře neukládají) – to ovlivňuje následnou editaci uložených dokladů:
-uložený doklad s přiděleným prvním číslem objednávky v editaci zobrazuje hromadný formulář bez prvotní nabídky filtru, protože toto číslo je ve formuláři uloženo a program k němu ve formuláři nalezne existující řádky a nechává na uživateli, zda si vyvolá nový filtr, který původní záznamy přemaže, nebo zda je vyvolán filtr pouze pro přidání nových řádek
- u ostatních dokladů je před zobrazením hromadného formuláře zobrazen filtr, protože číslo objednávky není uloženo v hromadném formuláři a tudíž k této objednávce neexistují žádné záznamy a filtrem se vybírají
- je důležité si uvědomit při editaci dokladu, který je uložen v hromadném formuláři a který se vyvoláním objeví, že jsou zde uchovány i řádky s partnery, které byly přesunuty při prvotním uložení do jiných objednávek a nový pokyn na uložení řádek (generování) přidá nebo přemaže dle volby všechny řádky dokladu řádkami převzatými z formuláře s vyplněným údajem Objednat bez rozdílu uloženého partnera, a proto je důležité ponechat vyplněnou hodnotu Objednat pouze u těch řádek, které chceme do dokladu přidat