Změny Mzdy, osobní evidence, docházka od v. 1.1.2015

 

1.      Matriční soubory a osobní evidence. 1

1.1.      Pracovní poměry. 1

1.2.      Smlouvy - Dokumentace. 1

1.3.      Záložka Pr.místo. 1

1.4.      Záložka Lékař – úloha Zdravotní prohlídky (ZdrPr) 3

1.5.      Insolvence. 5

2.      Hrubé mzdy. 7

2.1.      Řádek pořízení 7

2.2.      Účtování mezd (tvorba T10URT) 8

3.      Čisté mzdy. 8

3.1.      Generování čistých mezd – srážek dle zadání v MS osob – nové možnosti nastavení účtování 8

3.2.      Exekuce a srážky. 9

Nové hodnoty v údaji stav. 9

4.      Nové sestavy MS a MZDY: 10

5.      Změny Legislativa. 10

5.1.      Daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící ve společné domácnosti 10

5.2.      Změny hodnot pro rok 2015 v systémových číselnících. 11

6.      Elektronická komunikace. 11

6.1.      Příloha k žádosti o dávku. 11

6.2.      Přehled o výši pojistného pro rok 2015, PVPOJ 2015: sestava i XML  (MH/HL/HLSP/015) 11

7.      Číselníky a tabulky (změny) 11

7.1.      Zdravotní prohlídky. 11

7.2.      Ostatní 13

 

1.  Matriční soubory a osobní evidence

1.1.       Pracovní poměry

·         Na záložce PP_mzda, v oddíle dovolená doplněny údaje Pracovní volno (zdravotní, sociální, studijní a jiné) – nárok, zůstatek

·         nárok zadává obsluha, při přechodu na nový rok se doplní z C5511 z nového sloupce (viz. výše) 

·         zůstatek se aktualizuje při uložení dokladu HM s DM 600 Pracovní volno

1.2.       Smlouvy - Dokumentace

·         Rtf editor změněn z verze 1.0 na verzi 4.1. Doplněna funkčnosti na úroveň WORDPAD.Např. zarovnání do bloku, pravítko, možnost zobrazení obrázků, tabulek a jiné.

·         Doplněna možnost automatického vkládání maker do zápatí

·         Doplněna možnost nastavení okrajů dokumentu

·         Opraveno načítání dokumentu ve formátu rtf

·         V číselníku C0932 i ve formuláři možnost nastavení zobrazení jako při tisku

·         Kompletní popis úlohy najdete zde: http://www.softok.cz/help/podklad/75.Mzdy/Dokumenty_Smlouvy/Dokumenty_Smlouvy.htm

 

1.3.       Záložka Pr.místo

1.3.1.  Nová Funkce - Skrytí záložky Pr. místo v MS

 

-          Záložku Pr. místo je možné využívat ke kontrole obsazenosti pracovních míst na podniku

-          Pokud podnik obsazenost pracovních míst nesleduje, je možné záložku skrýt

-          Zatržítko: Uzavřít záložku, viz. obr. níže

 

 

·         v menu Modulu MS „Údržba“ je nové podmenu „Záložky“:

-           podle otevřenosti či uzavřenosti se objevuje:

1.     Uzavřít záložku pracovní místo (PrMísto) nebo

2.     Otevřít záložku pracovní místo (PrMísto)

 

1.3.2.  Vazba Pr. místa na Zdravotní prohlídky

·         Nový údaj: „Skupina prac. místa“

·         v souvislosti s novou funkčností Zdravotních prohlídek přiřazovat rizika ohrožující zdraví podle Skupin pracovních pozic, bylo toto pole zobrazeno i do záložky „Pr. místo“

·         výběrem se nabídnou Skupiny pracovních pozic zadané v číselníku C5580, který je shodný s číselníkem zdravotních prohlídek 5638 Skupiny pracovních pozic - kategorie prací

·         provázanost s číselníkem C5530 – pracovní místa, kde jsou jednotlivá pracovní místa zařazena do skupin pracovních pozic. Pokud je tento číselník naplněný, tzn.

-          zaměstnanec je zařazen na určité pracovní místo (je na záložce PP_mzda vyplněno pole „pracovní místo“),

-          pracovní místo zaměstnance je zařazeno do Skupiny pracovních pozic v číselníku C5530,

lze obsluhou jednoduše zaměstnanci vygenerovat Rizika ohrožující zdraví stiskem tlačítka „Tvorba rizik dle PrMísta“ na záložce „Lékař“

 

 

 

1.4.       Záložka Lékař – úloha Zdravotní prohlídky (ZdrPr)

·         Z důvodu rozsáhlejších úprav uvádíme kompletní popis úlohy ZdrPr a v oddíle číselníky i kompletní popis číselníků

·         Cílem úlohy Zdravotní prohlídky je automaticky sledovat termíny zdravotních prohlídek osob a tisknout formuláře pro potvrzení lékaře o vykonané zdravotní prohlídce

·         Úloha navazuje na legislativu uvedenou v příloze č. 2, části II vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 79/2013 Sb.

·         základem je stanovení skupin zdravotních rizik (vystihuje rizika ohrožení zdraví) - jsou specifická, podle zaměření společnosti uživatele – upravuje je KHS (i individuálně pro každou společnost)

1.4.1.  Stručný popis úlohy

·         V záložce Lékař program automaticky zobrazuje datum následující prohlídky (podle druhu – základní, audio nebo jiné přednastavené prohlídky podle rizikového faktoru pracovních podmínek) a to na základě zařazení osoby do Skupin zdravotních rizik

·         Intervaly zdravotních prohlídek jsou nastavené v číselníku C5636 Věk a intervaly zdravotních prohlídek. Interval se zadává počtem měsíců a je přiřazený ke skupině zdravotního rizika, druhu prohlídky (základní, audio, případně další) a věku od - do.

·         Datum následující prohlídky program vypočte takto:

-       datum předchozí prohlídky + nejkratší perioda (počet měsíců) z C5636 od přiřazených skupin zdravotních rizik k osobě a druhu prohlídky

·         Skupiny zdravotních rizik se mohou přiřadit k osobám (v záložce lékař) buď jednotlivým pořízením, nebo automaticky přímo přes pracovní pozice pomocí tlačítek „Tvorba rizik dle PrMísta“ nebo „Doplnit rizika“.

·         v úloze dokumenty je možné vytisknout pro lékaře formulář k potvrzení o vykonané zdravotní prohlídce

1.4.2.  Přiřazení skupin zdravotních rizik k osobám

·         přiřazené skupiny zdravotních rizik k osobám jsou uložené v tabulce Osoba a skupiny zdravotních rizik (T50OSEV) – tabulka se zobrazuje v malém okně záložky Lékař (vpravo nahoře)  – obsluha ji naplňuje přímo nebo automaticky přiřazením skupin pracovních pozic k dané osobě

·          tlačítkem „Výmaz rizik“ se vymažou všechny skupiny zdravotních rizik přiřazených k dané osobě

·         okno pro přiřazení Skupin pracovních pozic se zobrazuje tlačítkem „Otevřít prac. pozice“ (překrývá pravou střední část velkého okna). Stejným tlačítkem se i skrývá – po otevření se tlačítko změní na „Uzavřít prac. pozice“). 

·         význam tlačítek v okně Skupin pracovních pozic (T50OSOBYPR)

-       Aktivní – zobrazuje jen skupiny pracovních pozic zatržené

-       Přepsat rizika - původní přiřazené skupiny zdravotních rizik vymaže a doplní nově podle přiřazených Skupin pracovních pozic

-       Doplnit rizika – původní přiřazené skupiny pracovních rizik ponechá a nové doplní podle aktuálního přiřazení skupin pracovních pozic

·         Přiřazené Skupiny pracovních pozic k osobě se ukládají do tabulky T50OSOBYPR - Osoba a skupiny pracovních pozic. Obsluha ji vyplňuje zatrhnutím Skupiny pracovních pozic nabídnutých z číselníku C5638 Sk.pracovní pozice – kategorie prací.

1.4.3.  Přehled zdravotních prohlídek (T50ODBEV)

·         Přehled se zobrazuje ve středu formuláře záložky Lékař

·         Obsahem jsou datumy uskutečněných prohlídek (dle druhu a typu prohlídky) s doplněným zdravotním zařízením a možností doplnění poznámky

·         Datum uskutečněné prohlídky doplňuje obsluha. Posléze program automaticky doplní datum plánované prohlídky do přehledu VT50ODBEV ve spodní části okna záložky Lékař do sloupce DatumDalší.

1.4.4.  Termíny za všechny přiřazené sk. zdravotních rizik

·         Přehled se zobrazuje ve spodní části formuláře záložky Lékař

·         Obsahem jsou plánované termíny zdravotních prohlídek (dle druhu a typu) za všechny přiřazené skupiny zdravotních rizik

·         Přehled je možné omezovat aktivací následujících tlačítek (zatrhávátko) 

-       Jen minimální doba – zobrazí se jen řádky s nejkratší periodou zdravotní prohlídky daného druhu a typu

-       Jen poslední změny – aktivací se zobrazí jen aktuální změny

-       Jen daný druh prohlídky  - aktivací se zobrazí jen řádky druhu a typu prohlídek z řádku, na kterém stojí právě kurzor v tabulce Zdravotních prohlídek (T50ODBEV)

Pro více informací ke zdravotním prohlídkám zde: http://www.softok.cz/help/podklad/75.Mzdy/Personalistika_a_zdravotni/Personalistika_a_zdravotni_prohlídky.htm

 

 

 

1.4.5.  Sestavy zdravotních prohlídek – sk. Sestav 5Z

 

·         5ZK/01 – Výpis dle osoby

-      je opis všech zdravotních prohlídek

-      v opisu se také zobrazují zdravotní prohlídky, které nemají vyplněné datum. Pro obsluhu slouží jako kontrola pro zápis chybějícího datumu.

 

·         5ZV/01 – Podklad pro výzvu k obnově dle osoby

·         5ZV/05 – Podklad pro výzvu k obnově dle zdravotnického zařízení a příjmení

-      zadáním konkrétního rozmezí od-do se vygeneruje sestava zaměstnanců, kteří mají jít na zdravotní prohlídku

 

·         Změny ve filtru sestav zdravotních prohlídek:

·         Období

-     přehled zadaných prohlídek v určitém období na záložce Lékař v MS Osob

-     př. zadám  období 05/2015 – na zobrazené sestavě vidím, co má osoba v 05/2015 zadáno za zdravotní prohlídky na záložce Lékař.

-     období není povinné. Když nebude vyplněné, tak se určí automaticky poslední používané období mezd, dříve bylo povinné.

 

·         Nové údaje filtru:

·         Skupina PM – přebírá se z T50OSOBYPR. Lze vybrat pouze zaměstnance zařazené do určité skupiny pracovních míst z číselníku C5580, př. Elektrikáři, Svářeči, atd.

·         Datum uskutečněné ZP – zadáním časového úseku od-do se vygeneruje sestava se zaměstnanci, kteří v tomto termínu absolvovali zdravotní prohlídku

·         Datum příští ZP

-       zadáním konkrétního data od – do lze zobrazit, kdo musí realizovat zdravotní prohlídku v tomto termínu

-       níže příklad: od 1.6.2015 – 31.7.2015, zadáním výběru Skupina PM elektrikáři (04) se více specifikoval výběr – výsledkem je sestava elektrikářů, kteří mají jít v zadaném časovém úseku na zdravotní prohlídku

1.5.       Insolvence

1.5.1.  Hromadné prověření zaměstnanců v insolvenčním rejstříku

 

·         nová úloha pro hromadné prověření zaměstnanců v insolvenčním rejstříku dotazem na insolvenční rejstřík na webu

·         kontrolu na insolvenci doporučujeme provádět měsíčně před zpracováním čistých mezd

·         zpracování se provádí v menu v MS/Operace/Insolvence – jen v otevřeném období 

·         Postup zpracování

-       po jednotlivých osobách se kontroluje a do MS T50OSOBY1 zapisuje, jestli je na osobu vedená insolvence (přepisuje se sloupec Insolvence -0/2).

-       Dále se zapisuje výsledek dotazu na WEB, kdo a kdy udělal aktualizaci z webu, počet řízení celkem a první název organizace, která provádí nějaký konkurs na příslušnou osobu.

-       Po dotazu na WEB může být uložený buď některý návratový (chybový) stav=důvod proč se nezaktualizovala insolvence (viz. níže číselník A.), nebo zde je uložený stav konkursu  (viz. níže číselník B.). Správný návratový stav je WS2. Nejčastější chybový stav je SQL1.

-       ukončená aktualizace s hláškou: Aktualizace insolvence dle rejstříku skončila OK – zpracování proběhlo v pořádku bez chyb. V případě jiné hlášky vznikla chyba a je nutné aktualizaci znova spustit (př. stránky insolvenčního rejstříku mohou být přetížené a neprověřily se všechny osoby). Pokud bude úloha spuštěna do 90 min. od posledního dotazu, kontrolují se jen neprověřené osoby. Toto lze x krát opakovat.

·           Po ukončující hlášce se automaticky vytvoří sestava: Upozornění na osoby v insolvenčních řízeních vedených na území ČR. Sestava je uložená: MZ/5ME (Srážky). Dle osoby, nebo dle příjmení a jména pod kódem 08 Insolvence.

 

A. Číselník návratových stavů (v případě negativního nálezu)

Kód Text Popis

WS1 nesprávná kombinace parametrů. Vstupní parametry nebyly zadány správně

WS2 prázdný výsledek. Zadaným kritériím neodpovídají žádné záznamy

WS3 krátký název osoby. Zadaný parametr nazevOsoby je kratší než 2 znaky

WS4 neaktuálnost dat. Nastal problém s hlavní DB ISIR a není možné zajistit aktuálnost dat, proto byla synchronizace zastavena.

SQL1 chyba databáze. Chyba při vyhledání dat z databáze

SERVER1 chyba aplikace. Ostatní neočekávané chyby

 

B. Číselník stavu konkursů (v případě nalezeného záznamu)

Stav Konkursu

 

Popis Stavu Konkursu

MYLNÝ ZÁP.

Mylný zápis do rejstříku, uživatel aplikace provedl zápis omylem, došlo tedy k zneplatnění.

NEVYRIZENA

Nevyřízená věc, která je před rozhodnutím o úpadku (probíhající řízení.) - A

OBZIVLA

Obživlá věc. Řízení, které již bylo v minulosti ukončeno, ale na vyžádání soudu došlo k jeho “oživení” a jedná se tedy o probíhající řízení - A.

ODSKRTNUTA

Odškrtnutá - skončená věc, poslední stav, který znamená ukončení zápisu do tohoto řízení.

VYRIZENA

Vyřízená věc, skončená věc - A.

PRAVOMOCNA

Pravomocná věc. Vyřízená věc, která nabyla právní moci.

KONKURS

KONKURS

Prohlášený konkurs. Řešení řízení pomocí konkursního řízení - A.

ZRUŠENO VS

Zrušeno vrchním soudem, předchozí rozhodnutí bylo zrušeno vrchním soudem - A.

K-PO ZRUŠ.

Prohlášený konkurs po zrušení VS. Po zrušení předchozího rozhodnutí vrchním soudem, byl prohlášen konkurs - A.

ÚPADEK

V úpadku. Bylo rozhodnuto o úpadku, ale není rozhodnuto o formě jeho řešení - A.

REORGANIZ

Povolena reorganizace. Způsob řešení úpadku - A.

ODDLUŽENÍ

Povoleno oddlužení. Způsob řešení úpadku - A.

MORATORIUM

Moratorium. Ochranná lhůta, o kterou žádá dlužník - A.

NEVYR-POST

Postoupená věc. Věc postoupená jinému insolvenčnímu soudu - A.

 

Poznámka: A = Na osobu je vedená insolvence, jedině tyto stavy se mohou u osoby zobrazit

 

 

1.5.2.  Prověření jednoho zaměstnance v insolvenčním rejstříku

 

·            Nová podmenu v MS na údaji Insolvence

Na pravé tlačítko myši, pokud stojím v poli „Insolvence“ na první obrazovce Všeobecné v MS, vyvolám následující podmenu:

·         Insolvence – aktualizace osoby dle insolvenčního rejstříku

·         Prohlížení insolvence za osobu (nový prohlížeč T50OSPP)

 

·         Výsledek možného zobrazení níže na obr.

       Osoba 10 s PP 15 prověřena v

·         období 03/2015 s výsledkem Insolvence – ANO a stavem NEVYŘÍZENA

·         období 04/2015 s výsledkem Insolvence - ANO a stavem ODDLUŽENÍ

 

 

 

 

1.5.3.   Sestavy Insolvence

-       MS/5ME/5MEO dle osoby/008 Insolvence – kontrolní sestava zaměstnanců na insolvenci

 

2.  Hrubé mzdy

2.1.       Řádek pořízení

·         Nový způsob doplnění údaj Hodiny – způsob 4 – z hodin skutečných (HMOTNOSTOBAL)

·         HodinySkut (HMOTNOSTOBAL) – nové způsoby doplnění od DZ z C05006 – sk.údajů 7b

-      1 – doplní se hodnota 1

-      5 – doplní se hodnota 0,5 hod

·         Nově umožněno pořízení srážek z mezd na předpis stálých plateb (demo vzorová šablona 601S)

-      Předpis v KF pořízen na SD 2060 – stálé platby vystavené

-      Jednotlivé splátky v rámci stálé platby jsou pořízeny s rozdílným VS

-      V řádku nově umožněno pořízení VS, od kterého program ze salda vytáhne všechny údaje – číslo fa, partnera, řadu, SD, splatnost, částku

-      Pro správné účtování je podmínkou nastavení DM, který má ÚS (C0156) s parametrem Č. faktury/Způsob (FPORCISLOF) = 9 - Fa editací, partner, VS, SD, řada, splatnost, SVZ účet-hodnoty ze salda - pro SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

·         Jako podklad – pro ruční pořízení srážek byla vytvořena nová sestava v saldě, která tiskne předpisy srážek dle osob

-      8UU – Saldo účetní/ K – komplet/ P – podnik/055 -  předpis srážky z mezd – dle osoby, VS a Fa – sestava tříděna za osobu (doplnění osoby od partnera)

-      Využití sestavy je hlavně ve mzdové účtárně:  

-      V účetnictví je zadán předpis srážky (např. v KF, OÚ) a ten je využit  formou této sestavy jako podklad k pořízení jednorázových srážek  nebo k jejich kontrole pokud jde o stálé srážky a pak pro správnost jejich spárování

·         Údaj Koeficient – nově lze využít na doplnění hodnoty kurzu měny EUR (nový způsob doplnění hodnota 5 – z kurzovního lístku) s podmínkou využití výpočtu celkové mzdy kódem 9 (hodiny*sazba*koef)

-      Způsob 5 - Doplnění kurzu z kurzovního lístku C0412 – vyhledání kurzu s těmito pravidly:

-      Měna – není zadaná v řádku, a proto vždy hodnota EUR (nelze volit)

-      Datum – z řádku z údaje datum změny (DATOPER)

-      Druh kurzu a SKB – od SD (C0300 – sk.údajů 14 Kurz/ SKB hodnota 0710 a druh kurzu dle požadavku uživatele)

-      Nastavení DM v C05006:

-      sk.údajů 9 , podsloupec Výpočet – hodnota 9 – hodiny*sazba*koef

-      sk.údajů 15 Koef – Způsob - hodnota 0 a Edit – 0 (NE) nebo 2 (ANO) dle požadavků uživatele

2.2.       Účtování mezd (tvorba T10URT)

·         Nově se VS u SVZ řádky přednostně přebírá z řádky dokladu při vyplnění, při nevyplnění se přesouvá číslo faktury (dříve vždy doplnění z čísla faktury)

3.  Čisté mzdy

3.1.       Generování čistých mezd – srážek dle zadání v MS osob – nové možnosti nastavení účtování

·         Nové nastavení možností účtování řádek srážek dle účetní skupiny DZ (C0156), ze které se přebírá parametr způsob doplnění čísla faktury a čísla partnera, a to jak pro účtování řádku řídícího, tak i pro účtování řádku SVZ

-      Nové kódy parametru Č. faktury/Způsob (FPORCISLOF):

-       8 - RRRR (z období), partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

-       81 - RRRR (z období+1), partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

-       82 - RR (z období)+partner, partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

-       83- RR (z období+1)+partner, partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

-       84 - Fa partner (od osoby z C0204), partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

·         Opravený kód:

-       5 - číslo osoby, partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

·         Kódy se liší hlavně v nastavení přidělení čísla faktury pro účtování SVZ řádku:

-      8 – do čísla fa se dosadí rok z období vzniklého dokladu čistých mezd doplněno nulami zleva – např. období 201501 – vytvoří se číslo fa 0000002015

-      81 – do čísla fa se dosadí rok z období +1 vzniklého dokladu čistých mezd doplněno nulami zleva – např. období 201412 – vytvoří se číslo fa 0000002015

-      82 – do čísla fa se dosadí poslední dvě místa roku z období vzniklého dokladu čistých mezd + 8 míst číslo partnera – např. období 201501 a dosazený partner 0000091001 – číslo fa je 1500091001

-      83 - do čísla fa se dosadí poslední dvě místa roku z období vzniklého dokladu čistých mezd opravené o plus 1 + 8 míst číslo partnera – např. období 201412 a dosazený partner 91001 – číslo fa je 1500091001

-      84 – do čísla fa se dosadí číslo partnera od osoby z C0204

-      5 – do čísla fa se dosadí číslo osoby

·          Společná pravidla pro všechny kódy:

-      VS – do řádku se nevyplňuje a v rozúčtování se aut. doplňuje hodnota shodná s číslem fa

-      Splatnost – hodnota se nevyplňuje – podmínkou je nastavení u SVZ účtu aut. skupiny dokladů, u které není splatnost povinná

-      Partner a podpartner – doplnění pro SVZ řádek z C0204 od osoby

-      Naplnění názvu partnera – od vyplněného partnera (do řádky údaj NAZEV2)

-      Název operace – doplnění zkratky názvu DM z C05006 (do řádky údaje NAZEV1)

-      Naplnění parametrů 170 -179 hodnotou čísla faktury pro účtování řídícího řádku (naplňuje se hodnota 0520RRRRMM)

-      Do účtování řídícího řádku se nepřebírá partner a podpartner

3.2.       Exekuce a srážky

 

·         Doplnila  se návaznost na platnou legislativu od r. 2014 , tj. exekuce přikázáním

·         Rozšířený výpočet exekuce o exekuci přikázáním, kterou může přikázat soud na určité DM či na celý PP, hlavně na DPP:

·         Do číselníku C5401 (Srážky) je přidané nové zaškrtávátko Příkaz z jiných DM (PRIKAZEXEK), které při zaškrtnutí a když se jedná o exekuci či výživné,  vypočítávané z čistých mezd, způsobí v MS v záložce Srážky otevření dalšího okna.

·          

·         V tomto okně se pořizuje do tabulky T50SRAZKYE:

·         - DM a DMdoplněk od do, tj. možnost určení z jakých DM od do se má exekuce příkazem vypočítávat

·         - %: kolik % se má z částky převzít

·         - Typ výpočtu: jakým způsobem se má provádět výpočet, zadává se kód:

·         1    DM za všechny PP: připočítat částku přes %

·         2    DM jen za PP, které se nepočítají do základu na exekuci: připočítat částku přes %

·         22 DM jen za PP, které se nepočítají do základu na exekuci: počítat částku přes % a C05006

·         - Stav (0 neaktivní, 2 aktivní)

·         - Poznámka

Nové hodnoty v údaji stav

Výpočet srážky proběhne jen v případě, kdy kód stav=2, tj. při aktivním pracovním poměru

 

Nastavení deponování 2 možnosti

Ad1:C5402 Skupiny převodních příkazů – je možné nastavit u srážky v matričním souboru skupinu převodního příkazu, která má v tomto číselníku v údaji DEPONOVAT=2

Ad2: C5401 - Srážky

Je možné založit  srážku s novým kódem srážky např.nakopíruje se předešlý řádek, opíší se údaje z řádku nad a ve sloupci deponovat napsat 2. MS se musí u dotyčné osoby nastavit kód srážky na tuto deponovanou. Nedeponuje se výživné.

Zpracování deponovaných srážek je v menu OPERACE/PŘEVODNÍ PŘÍKAZY Z ČM/převodní příkazy – deponované srážky. Deponované srážky při odeslání do převodních příkazů – číslo účtu již lze změnit v Modulu MZDY před odesláním do modulu převodních příkazů

 

4.  Nové sestavy MS a MZDY:

·         MS/MZPN/01 Potvrzení zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění (tiskopis 25 5556, vzor č.1)

·         MS/5EO/5EOU/5EOUF/5EOUF/014 Oznámení o plnění povinného podílu osob se zdravotním postižením na celkovém počtu zaměstnanců - nový formulář pro PPPZ za rok 2014,

·         MS/MZPZ Potvrzení o zaměstnání/MZPT Potvrzení o příjmech – srážkové dani / 015 potvrzení o zdanitelných příjmech (srážková daň) vzor č. 2 –údaje o daňovém rezidentovi

·         MS/MZPZ Potvrzení o zaměstnání/MZPP Potvrzení o příjmech – zálohová daň / 014 (014a v černobílém provedení) potvrzení o zdanitelných příjmech (zálohová daň)

·         MS/MZPZ Potvrzení o zaměstnání/MZPP Potvrzení o příjmech – zálohová daň / 015 –vzor č.23 (015a v černobílém provedení) potvrzení o zdanitelných příjmech (zálohová daň)- nově údaje o příspěvku zaměstnavatele na soukromé ŽP a v řádce 19 v případě provedeného ročního zúčtování daně o uplatněné částce na penzijní pojištění a životní pojištění (par.15, odst.5 a 6)

·         MS/MZPA Potvrzení vyměřovacího základu/01 - sociální zabezpečení + důchodové spoření (pilíř)

·         MS/MZPA Potvrzení vyměřovacího základu/02 - sociální zabezpečení (úhrn vyměřovacích základů, více pracovních poměrů)

·         MS/5ME/5MEO dle osoby/008 Insolvence – kontrolní sestava zaměstnanců na insolvenci

·         MS/MZR/001 - Průměry na náhrady z MS, za osobu - vypsané průměry z MS, a přepočtené procenta pro příplatky a redukovaný průměr pro náhrady ND do 14 dnů

·         MS/5MS/5MSZO/07 Seznam pracovních poměrů, s osobním číslem, dle zdravotní pojišťovny – úprava: doplněné sloupce- minimální základ hlídat a kód pro dopočet odvodu ZP do minimální mzdy. Již dříve bylo doplněno ve filtru Vznik PP, Nástup, Výstup a V práci

·         Mzdy/HL/HLZR/001 – Potvrzení zaměstnavatele. Jedná se o potvrzení dosaženého vyměřovacího základu na zdravotní pojištění  a sražené částce odvodu za rok pro jednotlivého zaměstnance u zdravotní pojišťovny

·         MZDY/5CMS/5CMSO/06 a 07 – podle osoby - hlídání celkové výše srážek na čistou nebo hrubou mzdu

·         MZDY/5CMS/5CMSJ/06 a 07 podle jména - hlídání celkové výše srážek na čistou nebo hrubou mzdu

·         MZDY/5PN9/5PN92/003 - Oznámení o provádění srážek ze mzdy pro ČSSZ, k Příloze žádosti o dávky (rozpis srážek)

·         Mzdy/ 5VD09/01 Podklad k vyúčtování daní roku.Je přidaný nový sloupec: Stop stav osob pro FÚ. Původní sloupec stop stav osob, který se počítal dle statistiky a číselníků zde zůstal pro informaci.

5.  Změny Legislativa

 

5.1.       Daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící ve společné domácnosti

 

Rodiče si vyberou, kdo z nich si daňové zvýhodnění na jejich dítě uplatní a v jaké výši. Pořadí dětí nemusí být podle data narození.

·         Do tabulky T50DETI je založený nový sloupec - pořadí nároku na daňové zvýhodnění (PORNARZV).

·         V MS záložce Osoby je upravený grid pro osoby, název sloupce Sleva je změněný na Uplatnit  a jsou přidané sloupce pro Pořadí nároku na daňové zvýhodnění a Částka na nároku daňového zvýhodnění.

·         Založený nový systémový číselník C5490P Daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící ve společné domácnosti.

Pomocí tohoto číselníku se od roku 2015 určuje výše nároku na daňové zvýhodnění, protože v číselníku je období od a do, Pořadí na daňové zvýhodnění od, do a vlastní částka daňového zvýhodnění.

·         Do T50Deti, do Pořadí na daňové zvýhodnění se dosadí pořadí osoby.

·         Do číselníku C0997P jsou dodané nové hodnoty na rok 2015, sleva na dítě=0 (řešeno číselníkem C5490P).

Pokud v evidenci dětí je vyplněno dopředu sleva do,po následném otevření vyššího období než do kterého je sleva, přestane se při výpočtu čistých mezd sleva počítat v měsíci, kdy už byl datum překročen

 

5.2.       Změny hodnot pro rok 2015 v systémových číselnících

·         Maximální vyměřovací základ na sociální pojištění 1 277 328 Kč

·         Výpočet solidární daně od částky 1 277 328 Kč/rok, 106 444/měsíc

·         Minimální vyměřovací základ pro odvod ZP 9200 Kč

·         Příspěvek podniku na penzijní a životní pojištění až do 30000 Kč nedaněný

·         Hodnota darů pro odečet ze základu daně až do 15% ze základu daně za rok

·         Redukce průměrného výdělku pro výpočet náhrad při pracovní neschopnosti

1.pásmo=155,40, 2.pásmo=232,93, 3.pásmo=465,85

·         Hodnoty nezabavitelných částek v Kč pro výpočet zákonných srážek: 6118,-Kč na osobu povinného, 1529,50Kč na vyživovanou osobu, hranice nad kterou se sráží bez omezení 9177,-Kč. Maximální výše 1/3 =3059,- Kč.

 

6.  Elektronická komunikace

6.1.       Příloha k žádosti o dávku

·         Nový formulář pro rok 2015 –údaje jsou stejné, jen jinak uspořádané.

·         Upravená je struktura souboru XML, platná od 1.4.2015

·         Pro vlastní odesílání platí od 1.5.2015 odesílání přes portál na adrese https://eportal.cssz.cz/web/portal/tiskopisy-nempri-2015/ Od nové verze se bude tato adresa  po vytvoření xml. Souboru vyvolávat automaticky

6.2.       Přehled o výši pojistného pro rok 2015, PVPOJ 2015: sestava i XML  (MH/HL/HLSP/015)

·         Pro vlastní odesílání na ČSSZ nevyužívejte menu Export=FormFiller  (ČSSZ tuto cestu od 1.1.2015 pro hlášení nepodporuje), ale jejich nový ePortál:

                   https://eportal.cssz.cz/web/portal/tiskopisy-pvpoj-2015

·         Ve verzi IMES je od 3.2.2015 menu Export pro přehled pojistného ČSSZ pro rok 2015 zakryté a po tvorbě XML souboru se automaticky přepnete na ePortál ČSSZ.

 

7.  Číselníky a tabulky (změny)

7.1.       Zdravotní prohlídky

·         Z důvodu rozsáhlých úprav uvádíme přehled všech číselníků a tabulek s vazbou na úlohu zdravotních prohlídek

7.1.1.  Nové tabulky

·         T50OSEV - Osoba a skupiny zdravotních rizik

Výběrem v tabulce „Skupiny pracovních pozic“ (T50OSOBYPR) se automaticky doplní zdravotní rizika přiřazená konkrétní osobě do tabulky „Osoba a skupiny zdravotních rizik“ (T50OSEV).

·         T50OSOBYPR – Osoba a skupiny pracovních pozic

Tabulka zobrazuje všechny možnosti Skupin pracovních pozic na podniku.

·         T50ODBEV – Přehled zdravotních prohlídek

Obsluha pořídí již uskutečněnou zdravotní prohlídku, uvede typ prohlídky a datum prohlídky.

·         VT50ODBEV – Termíny prohlídek za všechny Skupiny zdravotních rizik

Zobrazení příštích zdravotních prohlídek pomocí filtru „Jen minimální doba“.

 

7.1.2.  Číselníky

1.     C5633 Zdravotnická zařízení

·         přehled využívaných zdravotnických zařízení zaměstnanci uživatele IMES

2.     C5639 Kategorie prací

·         Platné kategorie prací pro zdravotní prohlídky ve vazbě na aktuálně platnou legislativu

 

Kód IMES

Název kategorie

Zkratka pro formuláře

10

Kategorie prací 1.  

K1

21

Kategorie prací 2. 

K2

22

Kategorie prací 2. Riziková

K2R

30

Kategorie prací 3.

K3

40

Kategorie prací 4.

K4

 

3.     C5635 Druhy zdravotních prohlídek

·         sloupec Automatická/Tvorba rizika – je-li zaškrtnuto, umožní automatické doplnění přednastavených rizik do tabulky „T50OSEV - Osoba a skupiny zdravotních rizik“ pomocí tlačítek „Tvorba rizik dle PrMísta“ nebo „Doplnit rizika“. Funkčnost je zajištěna naplněním číselníků C5636, C5637. Vazba na číselník C5530 Pracovní místa, kde je každému pracovnímu místu přiřazena skupina pracovních míst (př. Účetní je společně s Personalistkou zařazena do Skupiny pracovních míst „Administrativa“)

-       dle legislativy se rozlišují zdravotní prohlídky

·         1. Vstupní, 2. Periodická, 3. Mimořádná, 9. Výstupní, 10. následná - v demoverzi je zadaná hodnota 2 – prohlídka periodická jako výchozí

·         na demo nastaveno ve sloupci „Název“ zdravotní prohlídky jako „Základní“prohlídka s výše uvedeným členěním

·         do číselníku lze nastavit další typy prohlídek s ohledem na rizikové faktory pracovních podmínek a to např.:

·         Audio – hluk

·         Zraková zátěž

·         Psychická zátěž

·         Na Demo přednastavena prohlídka Audio – hluk se stejným výběrem pro pořízení jako u „Základní prohlídky“.

·         zdravotnické zařízení – výběr z číselníku C5633

 

4.     C5634 Skupiny zdravotních rizik 

-       skupiny vystihují rizika ohrožení zdraví – navazují na platnou legislativu

-       využívají se v základním číselníku C5636 Věk a intervaly zdravotních prohlídek – kde se nastavují periody zdravotních prohlídek (ke skupině rizika a druhu prohlídky) 

-       ke skupině rizik je možné přiřadit kategorii práce, kterou si stanoví podnik v součinnosti s krajskou hygienickou stanicí – má jen informativní význam (C5639). Rozhodující je výsledná kategorie, vyplývající z kombinace všech skupin rizik přiřazených konkrétnímu zaměstnanci.

 

5.     C5636 Věk a intervaly zdravotních prohlídek

-       ke kombinaci skupiny zdravotního rizika (C5634), Druhu zdravotních prohlídek (C5635) a věku v letech od - do je přiřazená perioda opakování zdravotní prohlídky (opakování po zadaném počtu měsíců) 

 

6.     C5638 Skupina pracovních pozic - kategorie prací

-       přiřazení Skupině pracovních pozic výslednou kategorii

 

7.     C5637 Skupiny pracovních pozic a zdravotních rizik – nový číselník 

-       přiřazuje zaměstnanci, který je zařazen v určité Skupině prac. pozic, jednotlivá rizika ohrožení zdraví.

-       je provázaný s číselníkem C5636, kde jsou jednotlivým rizikům práce přiřazeny periody pro opakování zdravotní prohlídky

 

7.2.       Ostatní

·         C5490P – Daňové zvýhodnění na vyživované děti žijící ve společné domácnosti

-       nový systémový číselník - obsahuje sazby daňového zvýhodnění na vyživované děti podle pořadí dítěte pro uplatnění slevy

-       Sloupce: Rok od-do, Pořadí nároku na daňové zvýhodnění od- do, Částka měsíčního zvýhodnění

·         C5101 - Plánovací kalendáře – nový údaj Nabízet

-       v MS se ve výběru zobrazují a na přítomnost v číselníku kontrolují jen PK s nabízet A (aktivní PK - zatržítko). Zatržítko je funkční jen v otevřených obdobích, v uzavřených obdobích jsou aktivní všechny PK (bez ohledu na zatržítko ve sloupci nabízet)

·         C5600 – Vzdělání – nový údaj Nabízet

-       v MS se ve výběru zobrazují a na přítomnost v číselníku kontrolují jen řádky s nabízet A (aktivní věty - zatržítko). Zatržítko je funkční jen v otevřených obdobích, v uzavřených obdobích jsou aktivní všechny zápisy (bez ohledu na zatržítko ve sloupci nabízet) 

·         C5500 – Pracovní poměry

-       Nové hodnoty v údaji –SP/odvod (VYPOCITAVATSP)

3 suma základů ze všech PP DPP (od dané částky vč. za osobu) s hodnotou 3

4 suma základů ze všech PP MR (od dané částky vč. za osobu) s hodnotou 4

-       Nové hodnoty v údaji –ZP/odvod (VYPOCITAVATZP)

3 suma základů ze všech PP DPP (od dané částky vč. za osobu) s hodnotou 3

4 suma základů ze všech PP DPČ (od dané částky vč. za osobu) s hodnotou 4 

-       od r.2015 sčítání základu SP u osoby za pracovní poměry malého rozsahu a sčítání základu ZP u osoby za pracovní poměry DPČ a DPP

·         C05006M - Druhy mezd

-       automatickou reinstalací doplněn nový DM 600 Pracovní volno (pracovní, zdravotní,studijní aj.)

-       mzda se vypočítává stejně jako by zaměstnanec pracoval

-       v MS u pracovního poměru se zadává nárok na počet dnů pracovního volna, čerpání a zůstatky se počítají automaticky stejně jako u dovolené

 

·         C5401 – Srážky

·         Přidané nové zaškrtávátko Příkaz z jiných DM (PRIKAZEXEK)

·         Automatickou reinstalací doplněn kód srážky 802053 Exekuce příkaz

·         C0156 – účetní skupiny DZ

-       Nové kódy parametru Č. faktury/ Zp (FPORCISLOF) využívané při nastavení generování řádek čistých mezd – srážek

8 - RRRR (z období), partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

81 - RRRR (z období+1), partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

82 - RR (z období)+partner, partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

83- RR (z období+1)+partner, partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

84 - Fa partner (od osoby z C0204), partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

Opraven kód 5 -  číslo osoby, partner (od osoby z C0204) - SVZ účet, HÚ fa viz.kód 4 (z parametrů 170-179)

 

·         C5111  Nároky na dovolenou a pracovní volno

-       Nově doplněny sloupce pro pracovní volno (vazba na nový DM 600 Pracovní volno)

1.     Pracovní volno /nárok dny (VOLNOPRACE) – reinstalací doplněna hodnota 0

2.     Pracovní volno/od období (PLATIODOBDOBI)

 

·         C0996U  Období agend

-       ve sl. ČSSZ/kód sazby (CSSZKODSAZBY) se reinstalací nastavena hodnot 1 tj. 25 % odvodu SP podnik

-       ve sl.  NP/ navýšit o % (CSSZPROCZVYS) nastavena hodnota 0 tj. Důvodem je sjednocení sazby, dle legislativy ve výši 25%. Ruší se zvýšená sazba odvodu 26 % u malých organizací.